کاغذ بازیها پدرِ مردم را در آورده است (نشریه زبان سرخ شماره 4 )

 می باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام عفو عمومی حضرت امام(ره)، بدنه خیلی از ارگانها و نهاد و سازمانهای اداری و دولتی آنچنان که باید و شاید پالایش نیافت و متاسفانه سیستم حاکم بر آنها چندان دستخوش تغییرات نگردید و فقط عناوین و تابلوها و شعارها تغییر یافت. شاهد این ادعا، عملکرد دستگاهها و ادارات است به گونه ای که مثلا بهانه های قبلی برای وقت تلف کردنها و فرار از مسئولیتها تبدیل شد به خواندن نماز(بیش از زمان معقول) و قرائت زیارت عاشورا و استماع سخنرانی روحانی گرانقدر و ...

البته ما به هیچ وجه قصد نداریم به عمده ی کارمندان زحمتکش یا دولتمردان صالح جسارتی کنیم اما باید بپذیریم وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم حاصل سالها گزینش غلط و فامیل بازیها و تنزل ملاک تعهد به ریش بلند و یقه ی بسته و همچنین فقدان نظارت مناسب و سوء تدبیر و قصور دستگاههای نظارتی و عدم برخورد قاطعانه با پایمال کنندگان حقوق مردم و رشوه گیران می باشد که ملت را خسته و عاجز کرده است. در این میان متاسفانه حراست ادارات که باید دادِ مردم را بستانند و بر عملکرد کارکنان و روسا نظارت کنند و به شکایات مردمی رسیدگی کنند، تمام همتشان اخذ کارت شناسایی از مراجعه کنندگان به هنگام ورود به ادارات و جلوگیری از انجام هرگونه اهانت به کارکنان و چنین مسایلی می باشد و کاری به کار کارکنانی که تمام وقت اداری خود را صرف انجام بازیهای کامپیوتری و سرکشی روزانه به صفحه شخصی در فیس بوک و رصد سایت های خبری و... می کنند، ندارند و هنگامیکه شکایت می شود که فلان کارمند درخواست دریافت رشوه کرده است، جواب بر می آید مدرک محکمه پسندی وجود ندارد!! مگر نه اینکه حضرت امام(ره) فرمودند"مردم ولی نعمت ما هستند و مسئولین خدمتگزارشان" حال جایگاه این تفکر در سیستم اداری ما کجاست؟ سطح رضایتمندی این ولی نعمتان از وضع فعلی سیستم اداری چقدر است؟ اصلا اهمیت دارد؟

اساسا نفس تشکیل ادارات و ایجاد بوروکراسی اداری، تسهیل و تسریع امور مردم بوده است، اما به نظر می رسد عملا این فرآیند دچار تغییر ماهوی گردیده و تبدیل به کابوس مردم شده است. که در این صورت نبود آنها بهتر از بودنشان است!

"بوروکراسی ای که باعث می شود روند یک پرونده یکسال بطول بینجامد و مردم را خسته و درمانده کند؛ ضد عدالت، غیر شرعی و حرام است."     

عدم نظارت مناسب و برخورد قاطعانه دستگاههای نظارتی در بدایت وقوع تخلفات به ظاهر کوچک نظیر استفاده ی شخصی از تلفن دولتی، پایه گذار آشفتگی افسار گسیخته کنونی گردیده است که در حال حاضر استفاده ی خصوصی از خودروی خدمت، استراحت در ساعت اداری، حضور با تاخیر در اداره، استفاده های شخصی از کامپیوتر و پرینتر و اینترنت اداری، رد کردن اضافه کاری انجام نشده بعنوان یک عادت، دریافت شیرینی یا حق الزحمه و پاره ای افعال حرام دیگر بعنوان فرهنگ مسلط و رایج ادارات گردیده است و سیستم اداری به نوعی دچار وارونگی ارزشی گردیده است و شاید بشود گفت تا حدودی کار از دست در رفته است.

البته در این بین نمی توان نقش آفرینی آیین نامه هایی که محوریت را بجای قانون به مدیر می دهد، و بخشنامه هایی که دست کارمندان را برای آزار و اذیت مردم باز می گذارد را به راحتی نادیده گرفت. که نتیجه ی آن بجای اصلاح و ترمیم نظام بانکداری نیمه ربوی، می شود نهادینه کردن فرهنگ دریافت سود و بهره خواری در میان مردم.

به هر حال امیدواریم دلسوزان و دست اندر کاران نظام، با نظارت بیشتر و برخوردهای قاطعانه و پالایش سیستم اداری و اصلاح آیین نامه ها و بخشنامه های مردم آزار، امیدی دوباره در میان مردم بوجود آورده و اعتماد از دست رفته مردم به سیستم اداری را زنده کنند.

/ 0 نظر / 7 بازدید